FacebookPixel

Pas på falske mails

Vi oplever jævnligt, at svindlere sender såkaldte phishing-mails til almindelige danskere og forsøger at franarre bl.a. kortoplysninger og koder. Svindlerne giver sig typisk ud for at være fra Nets, NemID, Visa, MasterCard, din bank eller lignende. Man skal under ingen omstændigheder oplyse sine kortoplysninger, koder eller nøgler fra nøglekort efter henvendelse via mail.

 

Hvis du har fået en falsk mail, skal du:

  • Undlade at indtaste dine kortoplysninger, koder, nøgler m.m. 
  • Undlade at besvare mailen
  • Undlade at åbne det vedhæftede dokument
  • Hvis du allerede har givet oplysninger om dit betalingskort eller nøglekort, skal du straks få spærret kortet 
 

Sådan spærrer du betalingskort og nøglekort

 
Betalingskort
I bankens åbningstid kan du henvende dig til din lokale afdeling for at spærre kortet.
Udenfor åbningstiden kan du ringe til Nets:
 
Spærring af:
Dankort og Visa/Dankort
Hævekort
Telefon: (+45) 44 89 29 29
 
Spærring af:
MasterCard
MasterCard Debit
Telefon: (+45) 44 89 27 50
 
Nøglekort

Du kan spærre dit NemID på NemIDs hjemmeside eller ringe

på telefon (+45) 72 24 70 10.

Eksempel på falsk mail
Her kan du se et eksempel på ordlyden i en falsk mail fra NemID.
 
Kære NemID bruger, 
Vores systemer har registreret en fejl med dit nøglekort. 
Vi anbefaler dig at åbne linket nedenfor og upload dit NemID-kort scannet billede. Hvis du ikke har et kamera, kan du skrive koderne en efter en. Tredje mulighed er at besøge din nærmeste bank placering, og vi vil løse dette i person. 
Hvis du ikke vil gøre dette inden for 24 timer, vil dit NemID-konto blive annulleret.
 
Se flere eksempler på Nets hjemmeside.
Accepter cookies fra vores hjemmeside

Vores hjemmeside bruger cookies til at spore din adfærd og til at forbedre din oplevelse på sitet.

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge de avancerede indstillinger for din browser.

Du kan læse mere om cookies her.

Tillad ikke cookies Tillad kun funktionelle cookies Tillad alle cookies