Daglig økonomi

Advarsel mod phishing

I øjeblikket oplever kunder i flere danske banker, at svindlere forsøger at lokke personlige oplysninger fra dem. Svindlerne udgiver sig for at være fra din bank, Nets, Skat og lignende. Udlevér aldrig dine personlige oplysninger over telefon, e-mail eller sms.

De forsøg, som vi oplever i øjeblikket adskiller sig fra tidligere forsøg ved

  • at opkaldet tilsyneladende kommer fra et troværdigt telefonnummer, som fx BankNordiks hovednummer
  • at svindlerne har personlige oplysninger om kunden, f.eks. kortnummer (oplysninger, som formentlig er anskaffet via kriminelle kilder på nettet)

Dette er med til at øge opkaldets troværdighed, så man er mindre på vagt. Svindlerne taler endvidere perfekt dansk.

Udlevér aldrig personlige oplysninger

Dine kort- og NemID-oplysninger er strengt fortrolige og må aldrig udleveres - vi vil derfor aldrig bede om disse oplysninger fra dig. Hvis du modtager et opkald fra en person, der beder om at få oplyst dine brugernavne, kodeord, kortnumre, NemID-oplysninger m.v., så læg røret på. Slet også omgående mail eller sms, hvis du oplever at få lignende henvendelser her.

I videoen her kan du se en række gode råd til, hvordan du gennemskuer svindlernes fupnumre.

Hvis skaden er sket

Hvis du har en mistanke om, at nogen har fået adgang til oplysninger om f.eks. dine betalingskort eller NemID, skal du spærre dit NemID og/eller dit kort.

Du kan få vejledning til spærring af NemID her

Du kan selv spærre dit betalingskort i Netbank eller Mobilbank. Alternativt kan du henvende dig i din filial i åbningstiden eller ringe på telefon + 45 76 97 80 00 for at spærre kortet.

Uden for åbningstid kan du ringe til Nets:

Spærring af hævekort, Dankort og Visa/Dankort: +45 44 89 29 29
Spærring af Mastercard og Mastercard Debit: + 45 44 89 27 50

Når du taler med Nets, vil du blive bedt om at oplyse dit navn, adresse, pengeinstitut samt kortnummer, kontonummer eller cpr. nr. hvilket er helt i orden. Det er for at sikre, at det er det rigtige kort, der bliver spærret. Når kortet er spærret, vil det ikke længere kunne benyttes.

Vil du høre mere om, hvad vi kan gøre for dig?

Ring til os på

76 97 80 00

... eller send en besked