Kundefokus løfter resultatet markant hos BankNordik

BankNordik har i dag fremlagt årsregnskabet for 2018, som viser solid fremgang for banken. Driftsresultat steg med 17% i 2018, og et dedikeret fokus på privatkundemarkedet har været med til at løfte driftsresultatet hele 98 mio. kr. siden 2016. Resultatet før skat udgjorde 323 mio. kroner i 2018 mod 235 mio. kroner i 2017. Det styrkede kundefokus kan også aflæses direkte på omdømmet, hvor BankNordik havde størst fremgang af alle banker i den seneste måling fra Voxmeter.

Den almindelige privatkunde vil gerne have en bank, der har tid til sine kunder, og som tilbyder personlig rådgivning lokalt via fysiske filialer. Det er tydeligt, når man kigger på det netop offentliggjorte årsregnskab for BankNordik, der siden 2016 udelukkende har koncentreret sig om privatkundemarkedet i Danmark. Den færøske bank, der har aktiviteter i Danmark og Grønland og på Færøerne, oplever en stigning i driftsresultatet på 17% fra 246 mio. kroner i 2017 til 289 mio. kroner i 2018. Resultatet før skat voksede 37% og landede på 323 mio. kroner i 2018 mod 235 mio. kroner i 2017, mens driftsomkostningerne faldt med 6 mio. som følge effektiviseringer og automatisering af interne processer.

Resultatet er påvirket positivt af en række engangsposter på 72 mio. kroner – herunder salget af bankens færøske domicil i Thorshavn – men BankNordiks adm. direktør, Árni Ellefsen, er yderst tilfreds med udviklingen i den underliggende drift og af bankens kundebase, hvor en nettotilbageførsel af nedskrivninger på 111 mio. kr. i 2018 er med til at understrege, at banken befinder sig et godt sted i markedet og har mange sunde kunder.

“Vi har nu igennem et par år opnået gode resultater med vores strategi om at skabe en kundefokuseret bank, hvor vi arbejder målrettet med at forbedre kundeoplevelsen og styrke relationerne til vores kunder. Resultatet for 2018 er meget tilfredsstillende, og det et positivt at opleve, at vores arbejde med at tage personlig kontakt til alle vores kunder samt yde enkel og bedre rådgivning er blevet taget så godt imod af markedet,” siger BankNordiks adm. direktør, Árni Ellefsen, der desuden fremhæver, at det er lykkedes banken at tiltrække ny forretning og øge forretningsomfanget på trods af presset fra den fortsat lave rentemarginal.

BankNordik har cirka 50.000 privatkunder på det danske marked, og puljen af helkunder, der gennem kundeprogrammet Nordik360 har samlet hele husstandens bankforretning hos BankNordik, voksede godt 8% i 2018.

Danmarks mest forståelige bank

BankNordik har igennem en længere periode arbejdet på at gøre det mere enkelt at være kunde i banken, hvilket bl.a. har medført en gentænkning af kommunikationen mellem banken og kunderne – skriftligt såvel som mundtligt – digitalt, via nye hjemmesider, i rådgivningsmøder, e-mails og breve. Transformationen kulminerede med den såkaldte ’Volapyk-kampagne’ i efteråret 2018, der skabte en del opsigt i branchen, og ifølge Árni Ellefsen bliver der ikke droslet ned for investeringerne i kunderne i 2019 – tværtimod.

”Vi har igennem hele 2018 investeret meget i vores interne processer og i vores markedsvendte ydelser og produkter, og det har kunderne kvitteret for med øget engagement og en højere kundetilfredshed. I et marked, hvor forbrugerne er blevet mere kritiske, og hvor man skal yde en større indsats for at opnå deres tillid, har det vist sig at være en den helt rigtige vej at gå for os som en mindre lokalt forankret bank. Derfor kommer vi også fortsat til at investere meget tid i vores kunder og i udviklingen af vores kundeplatforme igennem hele 2019,” siger Árni Ellefsen.

BankNordik har stor fremgang i Voxmeters tilbagevendende bankanalyse, der netop er blevet offentliggjort, hvor banken går 604 point frem – næsten dobbelt så meget som nr. to på listen.

BankNordik kommer i 2019 blandt andet til at lancere ny net- og mobilbank og vil fortsætte det proaktive arbejde med at styrke kundekontakten og rådgivningen.

Vil du høre mere om, hvad vi kan gøre for dig?

Ring til os på

... eller send en besked