Tasterne på en lommeregner

Fokus på privatkunder giver fremgang

BankNordik har i dag fremlagt regnskab for årets første 9 måneder, og kvartalsregnskabet viser solid fremgang for banken, der siden 2016 har koncentreret forretningen om privatkundemarkedet i Danmark. Driftsresultatet for 1.-3. kvartal landede på 230 mio. kr. En stigning på 60 procent sammenlignet med samme periode sidste år mens resultatet før skat blev fordoblet fra 143 mio. kroner til 286 mio. kroner. En styrkelse af kundestrategien skal skabe yderligere vækst for forretningen i Danmark.

BankNordik har fundet en sund måde at drive bankforretning på. Den færøske bank, der siden 2016 udelukkende har koncentreret sig om privatkundemarkedet i Danmark, oplever en stigning i driftsresultatet på 60 procent fra 144 mio. kroner til 230 mio. kroner for 1.-3. kvartal for 2018. Resultatet før skat blev fordoblet, og landede på 286 mio. kroner – dog positivt påvirket af en engangspost på 70 mio. i forbindelse med salget af bankens færøske domicil i Thorshavn.

“Vi havde fremgang på alle vores markeder i tredje kvartal, hvor vi fortsatte med at styrke kvaliteten af vores kundeforhold, og siden august har vi været i kontakt med flere end 7.000 kunder i vores bredere kundebase for at skabe et tættere personligt forhold, afstemme forventninger samt sikre, at de samlet får den bedste kundeoplevelse,” siger BankNordiks adm. direktør Árni Ellefsen og fortsætter:

”Særligt på det danske marked, hvor vi kan koncentrere os udelukkende om de private kunder, har vi opbygget en enkel og stabil bankforretning. Faktisk har vi så mange sunde kunder, at nedskrivningerne netto har bidraget med tocifrede millionoverskud i alle tre kvartaler, hvilket er et tydeligt eksempel på, at vi sætter en ære i at klæde danskerne bedst muligt på, når det kommer til deres privatøkonomi.”

Enkel rådgivning skal give flere kunder i 2019

BankNordik har cirka 50.000 privatkunder på det danske marked, og ifølge Árni Ellefsen er der et kæmpe potentiale for at styrke den kundeportefølje i de kommende år. Lanceringen af en ny kommunikations- og marketingkampagne skal tydeliggøre BankNordik i markedet og hjælpe banken med at samle mange af de kunder op, som i øjeblikket ønsker at skifte bank.

”Der er lige nu et opbrud i privatkundemarkedet, som vi gerne vil tappe ind i med vores nye kampagne. Der er desværre en faldende tillid til bankbranchen, og den helt almindelige forbruger er begyndt at forholde sig mere kritisk til de serviceydelser, de køber – helt i lighed med den tendens, vi ser på tværs af andre brancher, hvor der er en videnkløft mellem virksomheden og forbrugeren,” siger Árni Ellefsen.

BankNordik har i over et år, på de indre linjer, arbejdet på at gøre det mere enkelt at være kunde i banken, hvilket bl.a. har medført en gentænkning af kommunikationen mellem banken og kunderne – skriftligt såvel som mundtligt – digitalt, via nye hjemmesider, i rådgivningsmøder, e-mails og breve.

”Vi mener, at danskerne har ret til at få en forståelig rådgivning omkring deres privatøkonomi, så de kan træffe beslutninger på et oplyst grundlag. Som bank er det vores opgave at sikre, at vores kunder forstår deres økonomi, og derfor investerer vi i rejsen mod at blive en såkaldt volapykfri bank, så vi altid taler samme sprog som den almindelige dansker – uden brug af fagtermer. Vi vil nemlig være Danmarks mest forståelige bank,” siger Árni Ellefsen, der hæver forventninger for året fra et interval på 190-240 mio. kr. til 240-280 mio. kroner for nettoresultatet.

Vil du høre mere om, hvad vi kan gøre for dig?

Ring til os på

76 97 80 00

... eller send en besked