Sådan undgår du forsøg på phishing

Har du også modtaget e-mails eller SMS'er, der fortæller dig, at du har arvet et stort beløb, er den heldige vinder af en konkurrence eller har penge til gode hos et firma? Der er med stor sandsynlighed tale om svindlere, der forsøger at lokke personfølsomme oplysninger, som f.eks. NemID-kode og bankoplysninger, fra dig. Disse forsøg på svindel kaldes også for "phishing".

I videoen her kan du se en række gode råd til, hvordan du gennemskuer svindlernes fupnumre. 

Flere danskere oplever at blive ringet op af svindlere, der udgiver sig for at være fra banken

Svindlerne finder hele tiden på nye måder, at forsøge at franarre personfølsomme oplysninger fra privatpersoner. I øjeblikket oplever kunder i flere danske banker at blive ringet op af svindlere, som udgiver sig for at være ansat i enten en bank eller i Netbank support.

Dine kort- og NemID-oplysninger er strengt fortrolige og må aldrig udleveres - vi vil derfor aldrig bede om disse oplysninger fra dig. Hvis du modtager et opkald fra en person, der beder om at få oplyst dine brugernavne, kodeord, kortnumre, NemID-oplysninger m.v., så læg røret på. Slet også omgående mail eller sms, hvis du oplever at få lignende henvendelser her.

Hvis skaden er sket

Hvis du har en mistanke om, at nogen har fået adgang til oplysninger om f.eks. dine betalingskort eller NemID, skal du spærre dit NemID og/eller dit kort.

Du kan få vejledning til spærring af NemID her

Du kan selv spærre dit betalingskort i Netbank eller Mobilbank. Alternativt kan du henvende dig i din filial i åbningstiden eller ringe på telefon + 45 76 97 80 00 for at spærre kortet.

Uden for åbningstid kan du ringe til Nets:

  • Spærring af hævekort, Dankort og Visa/Dankort: +45 44 89 29 29
  • Spærring af Mastercard og Mastercard Debit: + 45 44 89 27 50

Når du taler med Nets, vil du blive bedt om at oplyse dit navn, adresse, pengeinstitut samt kortnummer, kontonummer eller cpr. nr. hvilket er helt i orden. Det er for at sikre, at det er det rigtige kort, der bliver spærret. Når kortet er spærret, vil det ikke længere kunne benyttes.

Kontakt os, så hjælper vi dig

Ring til os på 

76 97 80 00

... eller send en besked