BankNordiks hovedsæde på Færøerne

Volapyk-fri kan siges på tre sprog

”Góðan dag”, lyder det, når kunderne bydes velkommen i BankNordik. I hvert fald på hovedkontoret. For fortællingen om BankNordik er en fortælling, der går på tværs af Færøerne, Danmark og Grønland. Den begynder i Thorshavn, hvor både banken og administrerende direktør Árni Ellefsen bor. Med udsigt til grønne dale og basaltklipper i det Nordatlantiske Hav.

Da BankNordik blev etableret i 1906, var det under navnet ”Føroya Banki”. Færøernes bank. Tæt på den rå natur på de 18 øer, der udgør Færøerne. I dag er BankNordik øernes største pengeinstitut og har med årene også slået rødder i Danmark og Grønland.

Árni Ellefsen kalder Thorshavn for sit hjem. Efter en årrække i København flyttede han med sin familie tilbage til Færøerne, og i 2015 blev han administrerende direktør i BankNordik. De store vinduer på hans kontor åbner for et betagende landskab i det fjerne.

Én bank, tre lande

At BankNordik dækker tre lande betyder, at Árni rejser en del. Han er i Danmark hver anden uge, og fire gange om året går turen til Grønland. Det er en balance på den ene side at sikre sammenhæng i arbejdsgange og rådgivning på tværs af lande – og på den anden at give plads til nationale forskelle. ”Der er forskel på kultur, lovgivning og kundebehov, men det er det, der er spændende”, lyder det fra Árni. ”Vi har placeret ansvaret der, hvor det giver mening – tæt på kunderne. De danske afdelinger har fx ansvaret for boligområdet i Danmark.”

I Danmark har BankNordik udelukkende privatkunder, mens der på Færøerne og i Grønland også er fokus på erhvervskunder. Samtidig er der forskel på de lokale forretningsinitiativer og produkter. Og mens BankNordik på Færøerne driver ejendomsmægler, pensions- og forsikringsselskab – ”hele paletten”, som Árni siger
– bliver disse services blot formidlet i Danmark.

Fri for slips og volapyk

Når Árni bevæger sig rundt på kontoret, er det oftest uden slips. For i BankNordik er den formelle dresscode sløjfet. ”På mit tidligere job gik jeg med slips hver dag, fordi mine kunder gjorde det. Da jeg kom til Færøerne, kunne jeg se, at mange af mine kunder sprang slipset over. Hvorfor skulle jeg så beholde det på?”

For Árni handler det i bund og grund om at skabe tillid. For at sproget i bankverdenen kan være svært at forstå for folk udefra, er ikke noget nyt. ”Vi vil være Danmarks volapyk-fri bank”, siger Árni og refererer til en kampagne, BankNordik har kørt. Budskabet i den var, at kunderne trygt og med åbne øjne kan træffe valg om deres økonomi, når renter og rater bliver formidlet enkelt.

Unge takter

For at sikre en fælles kultur og godt kollegaskab på tværs af landene, mødes alle medarbejdere i BankNordik hvert tredje år. Og hvert år samler BankNordik et kompetencehold med unge, ambitiøse medarbejdere fra alle tre lande. Holdet mødes og udveksler erfaringer og idéer. Når året går på hæld, fremlægger de en række nye projektbeskrivelser for ledelsen. Nogle af dem bliver realiseret. ”De unge bliver både ambassadører for det land, de kommer fra, og for samarbejdet. Hvis det går godt i Grønland, skaber det også glæde i Danmark.”
At BankNordik bakker op om de unge, er vigtigt for Árni. ”Når unge færinger rejser til Danmark for at studere, vil vi gerne hjælpe. Derfor holder vi to gange om året oplæg for studerende med råd om, hvordan de får studie og økonomi til at gå op i en højere enhed. Og vi uddeler hvert år en række legater til færøske og grønlandske studerende.”

For når den sidste bog er lukket, og eksamensbeviset er i hus, vender mange tilbage til hjemstavnen.

 

Artiklen er udgivet i anledning af Totalkredits 30 års jubilæum.

Vil du høre mere om, hvad vi kan gøre for dig?

Ring til os på

76 97 80 00

... eller send en besked