Et tastatur på en computer har en blå knap til online sikkerhed

Om banken

Coronavirus: Beskyt dig online

Coronavirus har resulteret i en noget anderledes hverdag for mange af os – desværre stopper det ikke de cyberkriminelle. Flere myndigheder har rapporteret om tilfælde, hvor svindlere udnytter den nuværende situation til at narre oplysninger fra danskerne.

Mange af metoderne er de samme, som vi tidligere har set. Du skal derfor fortsat være ekstra opmærksom på:

  • SMS’er der angiveligt kommer fra officielle kanaler, som beder dig om at klikke på links eller udlevere oplysninger. Eksempler kunne være SKAT, borger.dk eller PostNord
  • E-mails som opfordrer dig til at videregive dine NemID- eller kortoplysninger
  • Telefonopkald hvor du bliver bedt om at udlevere oplysninger. Lad dig ikke snyde af, at telefonnummeret kan se troværdigt ud, samt at personen i den anden ende muligvis taler perfekt dansk

Dine kort- og NemID-oplysninger er strengt fortrolige og må aldrig udleveres - vi vil som bank derfor aldrig bede om disse oplysninger fra dig. Hvis du modtager et opkald fra en person, der beder om at få oplyst dine brugernavne, kodeord, kortnumre, NemID-oplysninger m.v., så læg røret på. Slet også omgående e-mails eller SMS’er, hvis du oplever at få lignende henvendelser her.

Gode råd til at undgå svindel

Digitaliseringsstyrelsen har samlet nogle gåde råd, til hvordan man bedst handler ved fup e-mails eller SMS’er. 

  1. Vær varsom med at klikke på links i e-mails og SMS’er
    Svindlerne er gode til at få e-mails og SMS’er til at se troværdige ud. Er du i tvivl, så klik ind via afsenderens officielle hjemmeside. Er du i tvivl, om afsenderen er en svindler, kan du med en hurtig søgning på nettet tjekke mailadressen eller telefonnummeret og se, om oplysningerne stemmer. Eller du kan kontakte virksomheden eller myndigheden via den officielle hjemmeside eller telefonnummer og få bekræftet, at de står bag henvendelsen.
  2. Træk vejret, før du klikker
    Svindlerne forsøger at få dig til at gøre noget i en fart. Vent med at svare eller klikke, til du har god tid og kan tænke dig om.
  3. Led efter de små tegn, der afslører svindler-links
    Svindlerne er gode til at få e-mails og SMS’er til at se troværdige ud og vil lokke dig til at klikke på links. Men der er flere tegn, der afslører dem: Holder du musen over et link i en e-mail, kan du se, hvor linket reelt vil lede dig hen, inden du klikker. I stedet for at klikke på det direkte link, kan du gå via afsenderens officielle hjemmeside og følg hjemmesidens navigation til at finde det samme indhold.

Du kan også downloade appen ”Mit digitale selvforsvar”. Den giver løbende advarsler om de mest sete typer af svindel og kommer med gode råd til, hvad man skal gøre, hvis man modtager en fup besked.

Hvis skaden er sket

Hvis du har en mistanke om, at nogen har fået adgang til oplysninger om f.eks. dine betalingskort eller dit NemID, skal du straks spærre dit NemID og/eller dit kort.

Du kan få vejledning til spærring af NemID her

Du kan selv spærre dit betalingskort i Netbank eller Mobilbank. Alternativt kan du ringe på telefon + 45 76 97 80 00 for at spærre kortet.

Uden for åbningstid kan du ringe til Nets:

Spærring af hævekort, Dankort og Visa/Dankort: +45 44 89 29 29
Spærring af Mastercard og Mastercard Debit: + 45 44 89 27 50

Når du taler med Nets, vil du blive bedt om at oplyse dit navn, adresse, pengeinstitut samt kortnummer, kontonummer eller cpr. nr., hvilket er helt i orden i denne situation. Det er for at sikre, at det er det rigtige kort, der bliver spærret. Når kortet er spærret, vil det ikke længere kunne benyttes.

Når kontoret rykker hjem i stuen

I disse tider sider mange af os og arbejder hjemmefra. Det betyder at den daglige kontakt med lederen er begrænset, hvilket giver ekstra mulighed for den såkaldte CEO-fraud. Her udgiver svindlerne sig for at være virksomhedens chef eller leder, der beder om at få overført et beløb til en ukendt konto.

Center for Cybersikkerhed har samlet nedenstående råd til både virksomheder og medarbejdere:

Gode råd til medarbejderen

  • Brug de værktøjer og kommunikationskanaler din arbejdsplads stiller til rådighed, og husk at sikkerhedspolitikerne også gælder når du arbejder hjemmefra. Vær for eksempel opmærksom på regler for brug af f.eks. private mailkonti og filudvekslingstjenester.
  • Hvis din arbejdscomputer ikke holdes opdateret automatisk, skal du huske at holde den opdateret selv.
  • Test at din fjernadgang virker, så eventuelle problemer kan afhjælpes med det samme.
  • Vær opmærksom på evt. falske mails eller sms, som du modtager under dække af nyheder om corona.
  • Husk også at beskytte den fysiske adgang til din arbejdscomputer, når du arbejder hjemmefra.

Gode råd til organisationen

  • Sørg for at der kan kommunikeres med alle medarbejdere, og at de er bekendt med de besluttede kommunikationskanaler.
  • Vær opmærksom på det øgede trusselsbillede, hvor kriminelle prøver at udnytte denne situation. De vil f.eks. forsøge at udbrede ransomware og sende phishinglinks og -sms’er, under dække af corona.
  • Sørg for at medarbejderne kender processerne for fjernadgang, og tester, at de virker (f.eks. VPN, fler-faktor autentifikation osv.)
  • Sørg for at infrastrukturen der understøtter fjernadgangen, har kapacitet og licenser nok til at dække det øgede antal brugere, der skal have samtidig adgang.
  • Sørg for at automatisk opdatering af medarbejdernes arbejdscomputere også virker, når de arbejder hjemmefra. Hvis dette ikke er en mulighed, skal medarbejderne mindes om at opdatere dem jævnligt.
  • Sørg for at være bevidst om risici ved eventuelle midlertidige adgange eller tilladelser, og at revurdere dem når behovet ikke længere er til stede.
  • Når situationen er normal igen, så husk at opsamle erfaringerne til at forbedre fjernadgang, processer og beredskabsplaner.

Du kan også løbende holde dig opdateret med gode råd til hjemmearbejdspladsen på Center for Cybersikkerheds hjemmeside.

Har du brug for hjælp?

Ring til Kundeservice på

76 97 80 00